A kertek alatt

Kora reggel szép volt a víz, ám valamiért nem volt kedvem pecázni. Kisétáltam a mólóra, rövid kis pergető pecámmal és egy popperrel felszerelkezve. A móló derekánál ívott a küsz a külső oldalon; egy-egy kósza balin kaffantott néhanapján közéjük, de nem bírtam becsapni egyet sem.

Reggeli után viszont úgy döntöttem, kimerem a csónakból a vizet, és kihajózok. Pergetni. A május elsejei tapasztalatokból okulva azonban a pontyozó botjaimat is a ladikba tettem.

Induláskor szemetelni kezdett az eső, és – természetesen – dudorászni a szél. Nyugatról. Nagy kedvem nem volt szembe haladni a hullámokkal Bélatelep felé, ezért nem volt kérdéses: körülnézek a „kertek alatt”.

Régen Czibor bátyám sokat horgászott a móló előtt, közel a hajójárathoz. Emlékszem, gyerekként tátott szájjal hallgattam beszámolóit, amiben emlegette: borzalmas kövek vannak ott, minden második halat levág a kagyló. De mindig volt ott ponty és süllő. Nagyapám is gyakran csak odáig lapátolt – potom kétszáz méter a móló végétől –, és többnyire nem is maradt száraz a szákja. Jómagam csak az utóbbi években kezdtem felfedezni a környéket, kiismerni a márga- és kőhalmok zegzugos összevisszaságát.

Közel a móló vége

Ide vezetett az utam elsőként, aztán nem is mentem tovább. Halak mindenütt! Vízközt, fenéken, kicsi-nagy vegyesen! A „borzalmas kövek” tetején több nagytestű halat is láttam a fenéken, amik most – friss még a keleti kirándulás emléke – minden bizonnyal nagy fogasok… Repült a dugó, és csak orrhorgonnyal rögzítettem a ladikot, mert a pergetéshez nem kell feszesen beállni.

Néhányat dobtam a Tibitől örökölt gumihallal (amivel az utolsó pillanatban fogtam Tihany előtt azt a szép fogast), majd kisebbre cseréltem. Pontosabban egy béka-ketyerét (Orka double tail) tettem fel, amit viszont Balázstól örököltem. Ajándék darabok. Gondolom, az a süllő is ajándéknak nézte a furcsa formájú kishal-utánzatot, ami egyszer csak belibbent eléje: nagy örömmel el is kapta. Én is örültem, hiszen talán a tizedik dobásra máris halam van, tehát azok a nagy halak talán mégiscsak süllők…

Hogy azok voltak vagy sem, soha nem derült ki. A süllő után jó ideig semmi nem akadt, ám váratlanul jóképű ponty fordult a dugó közelében. Majd még egy kissé távolabb, és a hajójáratban is láttam egy ugrást. Nocsak!

Néhány marok kukoricát szórtam a dugó köré, majd további tíz perc eredménytelen pergetés után elővettem a pontyozókat. Az egyik horogra balanszírozott öregkukoricát fűztem, míg a másikra – egyenesen a horogra – két szem mézes Cukk-ot.

Közben felhívtam Tibit, és míg beszélgettünk, nagyon komoly ponty fordult az úszóktól talán húsz méterre. Mondtam is, lőtávolban. Hogy mennyire ott volt, bizonyította a beszélgetés után pár percre bekövetkezett kapás. Úszó diszkréten el…

A megakasztott hal már nem viselkedett ilyen diszkréten. A kezdeti márgadomb hamar megelevenedett, és elsöpört úgy húsz méterre, a hajójárat felé. Ott sima a terep – örömködtem. De nem sokáig. Halam megfordult, és visszasétált oda, ahol, megakasztottam, majd bevette magát a kövek közé. Annyi örömöm maradt csak a végére, hogy a zsinór éppen az úszóütköző alatt szakadt el, azaz legalább az nem veszett oda…

Új szerelés, új remény – tartja a mondás. Újabb fél óra után ismét szép elhúzós kapás (ismét a két szem horogra tűzött mézes Cukk-ra), és egy újabb ravasz hal a horgon. Addig ügyeskedett, amíg zsinóromat gondosan összekötötte a jelölő dugó zsinórjával. Semmi gáz, volt már ilyen – nyugtattam magam. Majd, ha közelebb kerül a dugó, lehámozom (vagy egyszerűen levágom) a zsinórról. Azzal azonban nem számoltam, hogy a súly is a sziklák között van, nem csak a pontyok. A rögzítő súlyocska – mi sem természetesebb – atombiztosan elakadt odalenn, a hal húzta a rövid pórázt, húzta… aztán a derékban elszakadt zsinóromat, úszóstul talán még most is húzza valahol a Balaton habjai között.

Ez azért skandallum! Kettő-null a pontyoknak, hazai pályán vesztésre állok.

Újabb szerelés (a másik botom mintha be sem lett volna dobva), és újabb fél óra múlva friss jelentkező akadt a mézes kosztra. Aztán a horogra. De itt már nem történt semmi malőr, és a szép pikkelyes szákba került.

Remek akadás a kagyló edzette, vastag szájszélbe

Hamarosan gorombáskodni kezdett a szél, kissé északabbról kezdett fújni. Módosítanom kellett a horgonyzáson, de ez a pontyokat egyáltalán nem zavarta. Fordulgattak itt is, ott is, majd a horgot rejtő mézes Cukk-ra is. Szinte érthetetlen, hogy a másik készségre miért nem volt kapás, pedig azon volt a balanszírozott csali. Véletlen lett volna?

Ma ez volt a nyerő csali

Vékonynak tűnik az akadás, pedig keményen ült a horog

Ölnyi pontyok

A negyediknek érkező hal derekasan dolgozott, de nem csak azért, mert valamivel súlyosabb volt hat kilónál. Olyan érzésem volt, mintha a tavalyi sebhelyes tért volna vissza (persze nem, de nagy a hasonlóság), és nem volt kérdéses, hogy ő is kap egy újabb esélyt arra, hogy kapitálissá növekedhessen a nagy vízben.

A szél beerősödött, maradni értelmetlen lett volna. De nem bántam. Várt az ebéd, és úgy látszik, mostanában elég lesz csak a „kertek alá” menni, ha halat akarok fogni…

Címkék: ponty süllő pergetés

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

nenono 2013.06.02. 19:32:46

Jó neked! Nálam a kertek alatt csak feketerigók járnak. :-)
Természetesen most is jár a gratula! Nekem az az első randa csíkos, vékony szájszélű, hegyes fogú jobban tetszik. :-))

Üdv,!
Neno

jeszy01 2013.06.02. 19:57:19

Már megint...
Sok lesz ez már! :)
Elismerésem Willy bá!(Bá. Pedig sokkal idősebb vagyok...)
Tartsd meg lécci ebben az állapotában ezt a helyet (is), meg a süllőst is nyárra! Bár amilyen rontásos vagyok?!
Hajrá Willy!

jójo 2013.06.02. 20:39:07

Gyönyörű halak, és ismét élménygazdag nap...
Ígéretedhez hűen, a pergető együtt jár a pontyozóval.Beiktathatnád ebbe a társaságba a harcsázót is jófajta iszap gilisztával, vagy piócával...:(
Gratulálok! -a ,,kékfarkú"-hoz külön-

Bojlika 2013.06.03. 07:27:31

Gratulálok! Legalább fényképen látok balatoni pontyot:)

küszös 2013.06.03. 08:02:15

Azért egy majdnem csúcshorgásztól többet vártam.
Legközelebb tessék azt a balint is megfogni!

godzikka 2013.06.03. 09:00:46

Szép dramaturgiai aláfestést adott az időjárás. Kihajózáskor még borús láthatár, beérkezéskor szép napsütés. Elég durva a balatoni pontyok szája az átlagpontyéhoz képest. A sok kagylóevés Genorazzo Máriát csinál belőlük. Grat. az idegenbeli győzelem utáni hazai kötelezőhöz :)

Hétvégén én is támadok Fonyódon, ha enged az idő.

Üdv,
Godzikka

Fishraptor 2013.06.03. 09:39:48

Szia és gratulálok!
Nem semmi eredmény,,nagyon szép halak,,neno és én se fogunk, ezek szerint nálad vannak! :)

Betti2B · http://bojli.blog.hu 2013.06.03. 16:03:13

@Bojlika: Ezzel én is pont így vagyok!!

(Szívem szerint egyesével köszönném meg az összes bejegyzést, de nem akarom ilyenekkel szétoffolni Willy összes posztját, szóval ezúton köszönöm mindet!!! Azokat is amik ezután jönnek!) :-)

Willyfog67 2013.06.04. 11:53:59

@nenono: @jeszy01: Na, szóval arról a fotóról beszélgessünk csak. Cserébe egy közös peca? :-)))

@jójo: Köszönöm mester, de könnyű annak, akinek ilyen okítói vannak! Ha javul az idő, szedek egy vödörnyi iszapgilisztát, aztán megfogadom a tanácsod. Egyébként is, úgy látszik, egy bot bőven elegendő pontyozni...:-)

@Bojlika: @bojliteszter: Zander Géb-től kaptam egy zsák speciális kutyatápot. Ő erre esküszik. Rövidesen kipróbálom, hogy füllik a kagylózó pontyoknak ehhez a foguk.

@küszös: Máskor tessék elfogadni az invitálást. Küszt odabent is foghatunk...

@godzikka: Szombat délelőtt programon van, de délután, és különösen vasárnap hajnalban, érdemes lesz kilátogatni a kertek alá. Neked akár szombat hajnalban is, viheted a berendezett ladikot.

@Fishraptor: Ennél azért elhivatottabbnak ismerlek. Tudod te, hogy merrefelé járnak a halaitok, ámbár lehet, tényleg lecsúszdáztak a Sióba...:-))

Willyfog67 2013.06.04. 12:47:27

@godzikka: Genorazzo Mária :O :O :O!!! Ez még képaláírásnak is ütős lett volna... :-) Ámbátor az ő szája valószínűleg nem a vándorkagylótól lett olyan, ha jól sejtem.

nenono 2013.06.05. 14:56:09

@Willyfog67: Én csak blöfföltem.:-) A fotó a nagy fehérnél van, vele egyeztess. A közös bevetés rajtam nem múlik. Majd értekezünk e témában még.