Komp, komplett, ez nem komplett!
Tudom, bárgyú szóvicc a cím, talán nem is illik az alábbiakhoz, hiszen nem humoros történet következik. Egyébként is, a L’art pour l’art Társulat ezt már legalább akkor elsütötte, amikor a második balatoni komp ötlete még csak éppen felvetődhetett valahol anno, két hideg söröspohár között. De mintha már akkor tudta volna Margit, hogy Fonyód és Badacsony úgy jár, mint Pityu: komp akart lenni, de nem komplett…
Előre bocsátom, ismét egy szubjektív okok szülte kis bejegyzés következik. Hiába, tél van. Ilyenkor ráér az ember mérgelődni a portája körül kialakulóban lévő, irreverzibilis folyamatokról – ha már horgászni nem tud. Van idő elmélkedni azon, hogy egy eleve agyhalott ötlet – Fonyód amúgy is szűkös kikötői területére behozni a gépkocsiforgalmat – miképpen tudott teret és támogatást nyerni szakmai, politikai, és ami a legsajnálatosabb: helyi lakossági körökben.
A második balatoni kompjárat megvalósításának első terve még a ´90-es évek elejére nyúlik vissza. Eredetileg a Révfülöp–Balatonboglár közötti útvonalat szemelték ki. Lakossági tiltakozás miatt később Pálkövéhez, a kőrakodóhoz helyezték át a tervezett útvonalat, de újabb lakossági ellenzésre azt is elvetették. Ezután kezdtek el foglalkozni a Badacsony és Fonyód közötti komp megvalósításának ötletével. 2006 márciusában még kísérleti járatot is indítottak. Emlékszem, mekkora attrakció volt a komp a fonyódi kikötőben, ámbár akkor még csak legyintettünk rá: nem lesz ebből semmi…
A konkrét Fonyód-Badacsony közötti útvonal tervét tehát 2006-tól jegyezhetjük, és ezt a Magyar Narancs cikke nyomán szépen végig is kísérhetjük, szinte napjainkig. Igaz, a cikk elsősorban a különféle tanulmányok elkészítésével, az azok körüli pénzmozgásokkal foglalkozik, de szót sem ejt a terv ésszerűségéről. Pontosabban, néhány igen érdekes indokot említ ezzel kapcsolatban: „…az új járattal gyorsabban lehetne elérni az északi partról az M7-es autópályát, csökkenne az üdülőhelyeken az átmenő forgalom, esetleg Bécsből is könnyebben utazhatnának Siófokra az osztrák turisták…” Az indok első részével egyet lehet érteni, a második nyilván úgy kap értelmet, ha egy-két üdülőhely teljes mértékben átveszi ezt a forgalmat, a harmadik pedig olyan szép és megható, hogy külön kommentárt nem is érdemel.
Több év távlatából érdekes visszaolvasni az Origo cikkét, melyben 2013-ra ígérték a komp indulását. Ekkor 2009-et írunk, és a grandiózus elképzelések stabil politikai lábakon állnak. Különösebb konkrétumok nem hangzottak el sem a megvalósíthatóságról, sem a gazdasági számításokról, amikkel kételyeket lehetett volna oszlatni a kétkedőkben. Annyit azért megtudhattunk, hogy a kompok gyorsak lesznek, a költségek várhatóan 7,5 milliárdot emésztenek fel, a viteldíj pedig talán nem is lesz duplája az akkori, 1860 Ft-os Tihany-Szántód közötti utazás költségének.
2011-ben a Balaton blog melegítette fel a kissé kihűlt komptervet. Ez a poszt legalább annyira szubjektívvé sikeredett, mint az enyém fog. A szerző örül, hogy a tervek ugyan nem kaptak kellő publicitást, de legalább semmilyen lobbi nem fúrta meg érdemben. Mert milyen jó az, hogy az uticél, ami az „…M7-esen és a 71-es úton 2 óra 11 perc alatt tehető meg, komppal majd kivitelezhető 1 óra 50 perc alatt, méghozzá úgy, hogy az utolsó 20 perc a tavon keresztül már igazi Balaton-élmény lenne…” Ugyanitt Hidvégi József, Fonyód polgármestere elmondta, a város lakossága alapvetően lájkolja a beruházást (!), hiszen megújulna a kikötő és környéke, amire amúgy esély sem lenne. A polgármester úr szerint némi ellenállást csak a vitorlásosok és baráti körük mutat (?). És végül a poszt utolsó mondatával felkerül a korona Pityu fejére: „…Mivel szerintem menő ilyen alkalmatossággal szelni a vizet, nagyon drukkolunk a sztori mielőbbi révbe érkezésének…”
Ámen.
A komppal kapcsolatos csekély ellenkezésből ízelítőt kaphatunk a Fonyódi Turisztikai Egyesület oldalán. Érdemes elolvasni a cikket, amiből kiderül, néhányan miért ellenzik ezt a beruházást. Győri Attila, a Fonyódi Kistérségi Civil Kerekasztal vezetőségi tagja több okot is felsorol, ám ebből egy bőven elegendő: Fonyódon a város kellős közepébe vezetnék be a járműforgalmat, míg más településeken azért küzdenek, hogy elkerülő utak épüljenek. Pont. Minden egyéb kompellenes indok már a fentiek következménye, ámbár kétségtelen, az iparűzési adó bevétele, valamint a közlekedési csomópont komoly fejlődésgeneráló hatása (ahogy azt a vasúti csomópont kapcsán nap, mint nap megtapasztalhatjuk…) nem elhanyagolható ellenérv…
Az elmúlt esztendő októberében aztán felgyorsultak az események. A HVG oldalán megjelent cikk szerint hamarosan elkészül a megvalósíthatósági tanulmány a második balatoni kompról. Két nappal később a Greenfo ad erről tájékoztatást, de ebben a cikkben már némi zavaros számadatokat is olvashatunk a becsült gépkocsiforgalomról, kissé tisztábbat a várható bekerülési költségről, amely 8 milliárdot taksál. Végül, október utolsó napjára datálva a Compass Magazin ad hírt (a Krónikára hivatkozva) arról, hogy az elkészült hatástanulmány megerősítette: szükség lenne az új kompjáratra, kezdődhet a beruházás! Az itt olvasható cikkben csak 5,5-6 milliárdos költséget említenek, de megnyugodhatunk: idén tavasszal már munkához láthatnak, és jövő nyáron elindulhat az első járat.
Nos, én azért bízom abban, hogy ez a pályázat nem nyer zöld utat. Bízom abban, hogy emiatt nem kell felszámolni újabb nádterületeket az északi oldalon, élhető marad a kikötő és környéke, élhető marad Fonyód – és nem csak az itt élők számára…
Fotó:MTI - Szigetváry Zsolt
Címkék: kompA bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
horogasz 2013.01.15. 00:28:53
nyilván nem értek hozzá, de erős kétségeim vannak viszont, hogy valóban szükséges-e egy ilyen átkelőhely az autók számára, illetve az a 6-8 milliárd forint valaha is megtérül-e.
ha 6 milliárd lesz a vége és 2000 forintba kerül majd egy átkelés, akkor potom 3 millió autónál jön vissza. jó-jó, tudom, főleg eu-s pénzt, meg munkahelyteremtés, meg a kikötői kereskedelmi szektor... de most miért? lesz még két lángos sütő? mik a remények? mert amint a hajók elkészülnek, a hajóépítők munkája véget ér. a kompokra kell még személyzet, meg pár ember a partra. mennyi munkahely ez? 20-30?
a szántódi rév éves forgalmának negyedét-ötödét várják ide átcsábulni, ami 70 ezer autó, valamint még egyszer ennyit. az 140. még mindig nem látom, hogy milyen időtávlatban térül ez meg ennyi autóval.
a komp azért mégiscsak komp. várni kell rá vagy oda kell érni, fel kell férni, a 20 perces menetidő azért csalóka egy picit. utazáshoz, haladáshoz szerintem kevesen vennék igénybe. szerintem akali és györök közöttiek, meg az északabbra lakók használnák arra, hogy az m7-et megközelítsék. ami azért elég szűk térség. inkább tényleg a nyári hajókázás élménye lehet vonzó a nyaralók egy részének, legalábbis azoknak, akik még akarnak kicsit autókázni a túlparton.
nem tudom. biztos kiszámolták, akik értenek hozzá, de elsőre kicsit értelmetlennek tűnik.
ennyi erővel építhetnének egy alagutat az m7-es 145-ös lejárójának végére. nagy attrakció biztosan nem lenne, ha a löszfalba sikerült az m6-on, a balaton alján is menne. aztán ott nem kéne egy kisváros közepébe terelni 140 ezer autót, talán még parkoló sem kéne, viszont lenne egy fasza 6 km-es süllőtartás keresztben... :)))
amúgy az nagyon jól látszik, hogy magyarországon csak a vizek szabályozása és uralása megy, bánni már nem tudunk velük. a félbehagyott csatorna projektek, a budapesti duna, a kis patakok szarrábetonozása, na meg persze a balaton maga jó példa arra, hogy nincs kihasználva a természetes vizekben rejlő potenciál. komolyan, egy vicc az is, hogy az alföldre vagy lapos dombhátakra települt mezőgazdaság 400 milliárdos ASZÁLYKÁRT szenved el egy olyan országban, amin két nagy folyó cammog keresztül.
szánalmas az egész. az is csak itt merülhetett fel, hogy a rába vizével kellene kipótolni a balatont... nem véletlen.
na mindegy. hajrá fonyód.
fonyod 2013.01.15. 14:16:02
Willyfog67 2013.01.15. 15:42:53
Ennyi a fonyódi Szúnyog-sziget története, mákhéjban.
Egyébiránt ez a poszt a legkevésbé sem a Szúnyog-szigetről szól (legfeljebb az öböl felőli öt-hat épületet és nyaralóit érinti sokkal kényelmetlenebbül a komp létesítése). Aki járt már itt, az tudja, szezonban bizony itt élni (nem nyaralni!) legalább olyan volt eddig is, mintha valahol Budapest belvárosában lennénk. De mi ezt így szoktuk meg. Sokkal inkább magáról Fonyódról, mint lakóhelyről és üdülőterületről van szó a komp kapcsán, hiszen ipari területté alakítani egy szűkös kikötőt - nos, ez az agyhalott ötlet szerintem. Meg kell nézni a szántódi átkelő környékét, pedig az nem is szűkös és sűrűn beépült terület. Ez vár Fonyódra is, ha a kompálmok valóra válnak. Ebből én speciel nem kérek.
fonyod 2013.01.15. 17:34:42
Én speciel nem tudom felmérni jó lenne vagy sem, mivel tervet semmit nem láttam belőle. Te feltudod becsűlni a hasznát?
jeszy01 2013.01.15. 17:57:04
Abszolút dilettánsként jegyzem meg, pontosabban kérdezem (költői persze a kérdés), hogy semmi racionalitás nincs egy Szántódról induló és az északi parton - értelem szerűen Tihanytól nyugatra, nem lakott területen - épített új kikötő közötti kompozgatás? Mert még az is értelmesebb, élhetőbb, mint egy olyan - egyébként is sokszorosan - túlzsúfolt városközpontban ekkora plusz forgalmat bevezetni! Kíváncsi lennék, melyik tudós fejében (szándékosan nem agyát írtam) fordulnak meg ilyen gondolatok? Szerintem megint valaki olyan döntött, tervezett, aki még életében nem járt a helyen...
Azt azért ne felejtsük el, hogy ezek, vagyis amazok már kitaláltak hasonlóan szégyenletes dolgot a Velencei tóra, Sukoróba, aztán most kenik a kakit, némelyik balek üli a tárgyalótermek padjait, a rácsok mögötti szobát... hátha itt is lesz valaki olyan, aki kihúzza a palackból a dugót!
Tudom, a politika dönt, nem az ésszerűség, vagy a tudományosan felállított hatástanulmányok, de a tiltakozás sosem késő, sőt, lassan talán aktuális!
Mi veletek vagyunk, ha szükség van ránk! Egységben a kétség...
Willyfog67 2013.01.15. 18:15:13
www.fonyod.hu/index.php?Itemid=2&id=69&option=com_content&task=view
Hogy Fonyód egésze kér-e belőle vagy sem, az majd a megvalósíthatósági tanulmány lakossági megvitatásakor kiderül.
"...Te írtad, hogy nem lesz nagy forgalma..." Ilyent írtam volna? Nem emlékszem, de ha igen, akkor osztom a véleményemet :-)) Valójában a létesítendő komp hasznát (nyereségét) nem lehet megítélni (szubjektív vélemény!!!, ahogy írtam is), kárát, ami elsősorban nem anyagiakban mérhető, viszont igen.
"...Egyébiránt ez a poszt a legkevésbé sem a Szúnyog-szigetről szól (legfeljebb az öböl felőli öt-hat épületet és nyaralóit érinti sokkal kényelmetlenebbül a komp létesítése)..." Egész pontosan ezt írtam, ami nem azt jelenti, hogy a szemközti sor tulajdonosait, a többi (70) tanya tulajdonosát, és a környéken élő lakosokat, de különösen a nyaralókat mindez kedvezően érinti.
fonyod 2013.01.15. 18:56:21
Döntsék el a helyiek népszavazáson kell-e nekik, ,mert ez nem regionális érdek ,hanem helyi. Én biztos nem kompoznék, egyszerűbb és olcsóbb körbeautózni -szezonon kívül.
Viszont az utolsó bekezdésben foglaltak-nád eltüntetése az északi oldalon- finoman szólva-kicsit erős.
Willyfog67 2013.01.15. 19:34:30
A nádat nem lehet Badacsonyban kikerülni, ha a komp partot akar érni. Persze, jó természetvédőként kapaszkodhatunk ebbe is, mint kompellenes indok, na de hány hektár nád veszett oda már ennél jóval kisebb, akár egyéni szintű érdek miatt is...
Willyfog67 2013.01.15. 20:24:27
fonyod 2013.01.15. 20:38:18
horogasz 2013.01.15. 20:53:30
az is érdekes kérdés, hogy a túlparti kikötő környékén, a 71-es környékén mennyire örülnek annak a 140ezer autónak.
bizonyára ki lehetne mutatni, hogy valójában elenyésző tétel az adott úton átmenő éves forgalomhoz képest, viszont lokálisan rengetegnek tűnik. pláne, hogy szezonálisan csapódna le, vagyis nem éves szinten, hanem pár hónap alatt.
jójo 2013.01.16. 11:16:03
Ezzel kapcsolatban mindig az jut az eszembe,mikor szigeteket terveztek a Balatonba,ahova a kotrásokból származó zagy elhelyezése, majd szikkasztása után idegen forgalmi központok létesültek volna a Balaton közepén.
Visszatérve e "remek" ötlet felvetésére,bízom abban,hogy valahol jó mélyen egy fiókban fog porosodni,és az enyészetté válik,ahogy eddig jó néhány hasonló dolog, a Balatonra tervezett agyrémek közül. Van elég hely ahhoz, hogy csodás naplementéket láthassunk a Balatonon.
Inkább a meglévő kikötők fejlesztésén,és a csónak elhelyezési problémákra, megoldásaira pazarolják a felesleges milliárdjaikat,és szellemi tőkéjüket.
Willyfog67 2013.01.16. 12:31:58
"...A kompotokról.
Csak mondom, hogy ha lehet hinni tényleg a guglinak, akkor az van, hogy 2:29 óra és 213 km lenne a Bp-Badacsony m7, Keszthely felé. a cél a Badacsony hegy északi oldala.
És 155 km valamint másfél óra és egy perc Fonyód. Erre tegyük rá a 20 perc menetidőt, és a túlparti 4,5 km-t a maga 9 percével. Az pontosan két óra. De illik előbb odaérkezni az induláshoz, legyen ez 10 perc. Vagyis alsó hangon 2 óra 10 perc az út, ami 19 perccel rövidebb. De ha elmegy a komp az orrunk előtt, akkor elvész az időelőny, és ugyan spórolok a kocsinak 50 kilométert, de kifizetem az átkelést. Ami jön a vámon, az megy a réven :) Itt így helyes.
Az északi parton 2 óra 22 perc ugyanez a táv.
Akkor miről beszélünk?
Arról nem is beszélve, hogy Badacsonytól távolodva egyre kevésbé fogja megérni kompozás. Esetleg nyáridőben, esetleg a kirándulgatóknak, esetleg azoknak, akik ki akarják fizetni. De hát akkora szám ez a Badacsony, hogy oda majd özönlik a nép? Miért nem mondják ki, hogy az egész a borturizmus miatt van, és máris jobban beveszi egy laikus gyomra. A tiétek nem, érhető módon - persze.
Csak a boros magyarázat is sántít, mert hát oda nem illik kocsival menni... annál már az is logikusabb, hogy leteszik az autót Fonyódon, áthajókáznak, aztán borozgatnak, aztán visszahajókáznak, közben valami párolog az emberből, így ül csak a kocsiba be ismét.
Áh, f****g az egész..."
Willyfog67 2013.01.16. 13:00:16
Ennyi. Talán felesleges is lenne tovább ragozni, különösen, hogy hangunk a móló végéig sem ér el, nem ám Badacsonyba...:-(
jójo 2013.01.16. 15:19:21
Meg Germina.....
Mindegyik kormány szeretne valami maradandót alkotni a Balatonon, vagy közvetlen környékén!
Az előzőnek 8év kellett a hídhoz...:)
zsohigaby · http://www.balatonhorgasz.hu/ 2013.01.16. 15:27:41
Badacsonyban jelenleg nincs olyan hely ahol meg lehetne csinálni a kikötőt jelentős természetkárosítás nélkül.
A mostani kikötő kicsi. Balra közvetlen strand, mellette nádas. Jobbra nádas egész Szigligetig. Bármilyen bővítés esetén gondolom nem a strandot fogják felszámolni.
A kompra várakozó autók elhelyezése sem megoldott. A 71es út szinte a Balatonban megy, az út másik oldalán a vasút mellette a hegy a hegy beépítve.
Én úgy látom, hogy csak a Balaton fele lehet terjeszkedni, írtva a nádast… Max zagytárolónak nevezik ki a nádast, feltöltik és kialakítják a parkolót meg a kikötőt…
Zsoci
Willyfog67 2013.01.16. 16:28:08
Azért a Magyar Narancs cikkéből még idéznék:
"...2007 májusában Garamhegyi Ábel, az akkori Gazdasági és Közlekedési Minisztérium államtitkára... megjegyezte: a pünkösdhétfői Balaton-parti dugó is jelezte a komp szükségességét..."
Azta! Ha lett volna komp, nem lett volna Balaton-parti dugó? Hát persze! :-(
Willyfog67 2013.01.16. 16:31:25
godzikka 2013.01.16. 16:55:08
Nekem 2 dolog fura.
1. Fonyódnak rendező pályaudvara van, azaz nem csak akkor kell állni a sorompó 2 oldalán az autósoknak, amikor éppen vonat jön, hanem akkor is, amikor egyik vágányról a másikra tesznek át vagont, szerelvényt, stb. Szóval napközben, amikor a kompforgalom menne, az északi partról érkező ill. az északi partra igyekvő autósnak nem ritkán 10-15 percet kellene várnia az átjutással (és itt már el is vesztette azt az időbeli előnyt, mintha körbeautózott volna). Ha megvalósul a projekt, és minden marad a régiben, sok autós ragadhat bent a sorompó felnyitásáig, ill. késheti le a kompot. Szerintem ebből a szempontból olyan település lenne alkalmas (Boglár?), ahol a vasútvonal viszonylag messze van a kikötőtől (mint pl. a szántódi komp esetében)
2. Kíváncsi vagyok, hogy napi hány autó átjutását oldja meg a komp, és hogy mekkora ez a szám ahhoz képest, amennyi autó ezután is körbemegy. De horogász egyszerű de nagyszerű számításai is elgondolkodtatóak.
Ha lesz valamilyen civil kezdeményezés az üggyel kapcsolatban, ahol fonyódi ingatlannal rendelkező, de nem helyi lakosok véleményét is számba veszik, akkor szívesen segítek, amivel\amiben tudok.
Willyfog67 2013.01.16. 18:20:51
A vasútra visszatérve. Úgy tervezik, hogy a vasútállomástól nyugatra, egy-kétszáz méterrel a vízirendőrség épületétől lenne kiépítve egy vasúti átjáró. A forgalom eljönne ott, ahol most is meg lehet közelíteni az örs épületét, valamint a szigetet. Ez azt jelenti, hogy a központi, sorompós átkelő ki lenne iktatva. Azt nem tudom, hogy ez egyirányú, vagy kétirányú forgalommal lenne megoldva, de ez is lényeges kérdés.
Horogász matektanár, vagy micsoda, ért hozzá...:-)))
jójo 2013.01.16. 18:30:43
Az iszap elhelyezést is megoldották!-kéz kezet mos alapon-. Természetvédelmi engedély,hatástanulmány nélkül. Nemzeti Park is mélyen hallgatott az ügyben.A lényeg,hogy kinek... a minek az érdeke diktál.Amit szabad Jupiternek.....
Sok munka nem akad felújítás esetén az említett botokkal.A gyűrűk újra bandázsolásával el lehet bíbelődni.Én a nádi pontyozóimmal vagyok így,mert lepenészesedtek a bambuszok. Két kikötő elkészülése közt talán végzek is velük.
Willyfog67 2013.01.16. 19:49:06
fonyod 2013.01.16. 19:51:18
Willyfog67 2013.01.16. 19:54:45
AtyafiPeca · http://atyafipeca.wordpress.com/ 2013.01.16. 21:57:28
AtyafiPeca · http://atyafipeca.wordpress.com/ 2013.01.16. 22:06:15
Willyfog67 2013.01.16. 22:15:57
:-))))))))))))))))))))) :-))))))))))))))))))
AtyafiPeca · http://atyafipeca.wordpress.com/ 2013.01.16. 23:04:24
- Értettem!
- Józsi, periszkóp fel!
- Igenis!
- Lát valamit, főnök?
- Kompot.
- Kompót? Meggy?
- Persze, hogy megy! Mindjárt itt van!
- Add nekünk majd belőle, főnök? Nagyon megéheztünk...
- Csesszétek meg, a komp nem ehető! Vetőcsöveket elárasztani!
- Elárasztva!
- 3..2..1.., Tűűűz!
- Hol, főnök?
AtyafiPeca · http://atyafipeca.wordpress.com/ 2013.01.16. 23:15:07
zsohigaby · http://www.balatonhorgasz.hu/ 2013.01.17. 14:33:42
A strand Badacsonytomaj felőli végén van a viharjelző. Gyerekkoromban itt volt a csónakunk a nagypapámmal. Akkor még teljesen összefüggő volt, de sajnos az utóbbi pár évben kicsit megritkult. Ezt a nádast Badacsony és Badacsonytomaj között egy elég pici strand (3-4 ember tud ott horgászni, tehát tényleg nem nagy :)) szakítja meg (ha jól tudom nem régen vásárolta meg a badacsonytomaji önkormányzat...) Sokáig nem lehetett bemenni a strand területére mert le volt lakatolva a kapu. Sokáig volt róla szó hogy ide építenek egy csónakkikötőt. De természetesen nem lett belőle semmi. Jelenleg sincs sehol legális kikötő a környéken.
Ha itt épül a kikötő akkor bizony ezt részt teljesen fel kell tölteni, mert az úttól kb 20-25m-re már a Balaton van, kb ugyan ennyire meg a vasút. Ebből látszik, hogy nem lehet másfele terjeszkedni, csak a Balaton fele.
Az is megérne egy tanulmányt, hogy a 71es út elbírná-e megnövekedett forgalmat. Itt szinte mindenhol 50es övezet van. Ha bedugul nem nagyon van alternatíva.
A google maps-en érdemes megnézni a területet...
Willyfog67 2013.01.17. 17:09:57
@zsohigaby: Kizártnak tartom, hogy a badacsonyi, eredeti kikötőt használják a kompok ki-be állására. Voltam ott egy párszor:-), komoly tereprendezés kellene ahhoz, hogy ez működjön. Ott is vége lenne a nyugalomnak. Badacsony, mint kikötő végleg elvesztené varázsát a kipufogógáz ködében.
AtyafiPeca · http://atyafipeca.wordpress.com/ 2013.01.17. 22:25:36
Sajnos szűkül az élettér minden téren. Autók tucatjait és emberek százait lehet átvinni komppal egyik partról a másikra, de egy egyszerű csónakkal, vagy kajakkal tilos a tavat átevezni. Persze utóbbi nem hoz hasznot, előbbin viszont szépen meg lehet hízni. Lassan tényleg csimbum cirkusz lesz a Balatonból.
Koli 2013.01.18. 12:14:28
Viszont ha valaki eldöntötte a kapuccsinója mellett a gofpályán, akkor megcsinálják, meglesz rá a megfelelő (EU) finanszírozás mondjuk nulla önrésszel.
Apró részletekkel nem foglalkozik senki, majd elmondják, hogy nekünk ez miért jó.
A kivitelező kiválasztása lesz nem próbléma, triplán számlázva, a pénzek meg a megfelelő helyre visszaosztva.
Ennyi a kis magyar valóság.
Manapság.