Búcsú nyárelő havától

jún14.JPG

S íme, ma már júliust írunk. Pereg a kalendárium, sodródunk a mindennapok folyamában, és ha nem szeretnénk horgászni, talán észre sem vennénk, milyen szeszélyes nyárelőt hagyunk magunk mögött. Különösen igaz ez a balatoni horgász szemüvegén keresztül szemlélve: egy hét rekkenő hőség, egy hét szélvihar. Hogy unalmas lenne, amiért mindig az időjárást okoljuk elmaradt horgászatunk miatt? Megértem, s éppen ezért könnyelműen megígérem: a továbbiakban igyekszem függetleníteni beszámolóimat az időjárás rossz színben való felemlegetésétől, már ami a halak kapókedvére és a horgászati lehetőségekre lehet hatással.

Mivel az elmúlt három hétben ímmel-ámmal pecáztam, távirati stílusban pötyögtetek a klaviatúrán. Horogasz-tól kaptam egy csipás szmájlit, ámbár nem tudom eldönteni, melyik szeme sír, s melyik nevet; többetek pedig az éteren keresztül érdeklődött: miért fagyott le a Pelsológia? Elnézéseteket kérem, de több képet már nem akartam felrakni illusztrációként, s mostanában nagy kedvem sem volt írogatni valami szépbe hajlót, amihez – ugyebár – nem feltétlenül dukál valami nézegetni való.

Van törleszteni valóm. Természetesen nem a svájci frankosra gondolok (akkor inkább a kékfrankos…), de Balázsnak, a nagy öregnek megígértem: vénségére :-) megtanítom pecázni rakóssal a nagy tavon. Az úgy lett volna, hogy eljön hozzám, s a kezelt helyen – pikk-pakk – tologat egy keveset, fog néhány pontyot, dévért, kárászt, hadd érezze azt, milyen is, amikor jóképű pontyok és keszegfélék nyújtogatják a botba szerelt gumit. Na de a jóképű pontyok az elmúlt hetekben valamiért kerülik a szépen kezelt helyemet, és azt a szégyent mégsem akartam megérni, hogy két karikakeszeg kedvéért autózzon Balázs 150 kilométert. Zander Bég viszont egyszer beesett (rakós botjával a hóna alatt…), és éppen akkor, amikor a legjobban esett. Ennek ellenére Imi kikormányozott egy szép kis pontyot és egy csúnya nagy kárászt remekbe szabott margin botjával. Meg is irigyeltem a kis Shimanót, de az öreg Browningot, Martin Jani bácsi örökségét eszem ágában sincs lecserélni semmiféle új, menő petrencére…

jún9.JPG
Imi feszeget...

jún10.JPG

...majd dédelget...

jún8.JPG

...végül menekül (mert jól esett)...

Az elmúlt három hétben – nem hiszem, hogy rosszul számolnám… – kettő alkalommal ültem csónakba. Írhattam volna, hogy két alkalommal, de még valaki – mondjuk Horogasz – hétnek olvasná, és ismét megirigyelne. Irigységre persze semmi ok. Egyszer majdnem volt egy pontykapásom, másodszor pedig majdnem volt egy süllő rávágásom. Igaz, a második alkalommal Csuka Csaba, régi jó ismerősöm (minden évben kifogom többször is, de se nem kisebb, se nem nagyobb 2,5 kilónál…) ismét levizitálta a béka ketyerét, amit Gili nyilván Orka double tail-ként jegyezne. Csuka Csaba – szokásához híven – éppen csak megnyalta a béka ketyerét, érthetetlenné téve kifogását, mert ilyen akadással…

jún5.JPG

A szentlélek tartja

jún6.JPG

Egy kicsit én is...

jún7.JPG

Jövőre, ugyanitt...


Szóval, szeretnék már egy termetesebb Fogas Ferit is a csónakba terelni egyszer hasonló akadással. Valószínűleg azonban rossz helyen keresem Ferit, mert ma reggel például, míg felvettem a bukósisakot és berúgtam a motort munkába indulván, a túlsó móló szélén, szinte a katamarán alól két pecás idős prof. Fogas Ferit tessékelte partra, becslésem szerint mind a hat kilójával együtt (jó ideig nem tudtam becsatolni a bukósisak szíját, úgy tátva maradt a szám…) A másik lehetőség, hogy rossz csalit alkalmazok Fogas Ferenc becserkészésére. Erre múlt péntek estefelé jöttem rá, amikor rakós botom horgát jóféle Maros-Mixes XXL pellettel csalizva, finom kapást követően meghorgoltam ifjabb Fogas Ferencet. Az időzítés hihetetlen volt: míg igyekeztem Ferivel lekezelni, aki bőszen nyújtogatta a gumit, megérkezett Kufa és Pergettyűs Tomi. Látva, hogy süllő van a horog végén, azonnal külső akadást – revancot – emlegettek, és mondták, megvárják, amíg – a szabályoknak megfelelően – visszaeresztem majd. Ferikének azonban remekül akadt szájszélbe a horog (nem mondom, hogy jól és biztosan…), Pergettyűs pedig annyira szívére vette az esetet, hogy elfelejtett visszajönni a beígért fehér nagyfröccsével egyetemben.

jún12.JPG

jún13.JPG

Rakós botos próbálkozásaimat színessé a doktor urak tették. Nem tudom, ki hogy van vele, de ha én compót fogok, szinte rózsaszínné válik körülöttem minden, megszépül a csúnyán alakult nap is. Talán nem is baj, hogy alkalomadtán, ámbár egyre ritkábban látogat meg, ettől fogva nem közönséges, egyszóval – megunhatatlan. De erről a felsőbbrendű szépségről már írtam korábban, most nem gyarapítanám ezzel június összefoglalóját: adok inkább néhány képet, friss illusztrációként.

jún4.JPG

Egy doki...,

jún3.JPG

...két doki....,

jún2.JPG

...hoppá! TSZ-pólóban is horgászom időnként... +18. :-)

Korábban arról is szavaltam már, hogy horgászni nem csak szeretni, hanem tudni is kell. Attila szomszédom nem tud kivetkőzni birkózóolimpikoni mivoltából: bemutatta a szájtáti népeknek, miként kell tenyeres-talpas nyurga pontyot leszkanderozni az öbölben. Mellettem. A történeti hűség kedvéért azonban kezdjük a sort barátja, Balázs nyurgájával. A két szem csemegekukoricát még én adtam neki, amit felfűzött a horogra, majd behajította a hajójárat közepébe. Fél óráig leste a kapásjelzőt szorgalmasan – semmi –, majd beugrott egy sörért. Ez idő alatt az alábbiak történtek:1. Öt-hat kiló közé saccolt ponty kivágta magát az öböl közepén. Meg is jegyeztem Margónak: éppen ott, ahová Balázs dobott… 2. Egy perc elmúltával életre kelt Balázs botja, éppen a nyél végét kaptam el… 3. Balázs érkezik a sörrel, én pedig birkózom a hallal. Felajánlom a botot, de Balázs inkább a merítőért siet… 4. Három perc múlva parton a hal. Fotó. Szerintem jól sikerült, a sört pedig megosztotta velem. Elvégre megérdemeltem…

Attila viszont másnap, már a viharossá fokozódott szélben szkanderozott le egy hasonló szépséget. Mondtam is, nem volt fair a meccs, hiszen nem voltak egy súlycsoportban…

jún1.JPG

Balázs gyönyörű nyurgája

jún11.JPG

Ez a szigorú tekintet egyszerűen érthetetlen... :-)

És végül egy szenzáció. Nem, nem túlzok: szenzációs hírt közlök most az olvasóval. A dologhoz egyébként csak ennyi közöm van, mert Gábor barátom ma délelőtt, keszegezés közben mit fogott? Na, mit? Annyit elárulok hirtelen, hogy nem halat. Elméletileg már kihalt a Balatonból, valamikor a hatvanas évek végén. Segítek: akkor a peszticid mérgezés volt a vesztük, a túlélőket pedig az angolna irtotta ki. Kápis? Bizony, kérem: egy rákot. Egy igazi, eleven, balatoni rákot. Lakóhelye most is a fonyódi kikötő, és most már joggal reménykedhetek: ha van rák, előbb-utóbb lesz menyhal is!

Ezzel búcsúznék nyárelő havától, s ezennel vessük be magunkat Szent Jakab havába, a nyár, a szép víz, a kuttyogatott harcsák, pergetett nagy süllők és döhér pontyok havába…

jún15.JPG

Honnét jött? Öröm, hogy itt van!

jún16.JPG

         

Címkék: rák compó ponty süllő 

A bejegyzés trackback címe:

https://pelsologia.blog.hu/api/trackback/id/tr55386965

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

jójo 2013.07.02. 22:13:35

Üdv a blogodon Willy!
Végre láthatunk balatoni halakat a mestertől!-még "18+" is van, igaz szigorúan nagykoruaknak -...)))D
A dokihoz külön grat, na meg a vegás ifj FF-hez is...
A rák véletlen nem a cifrák közül való?
Üdv

nenono 2013.07.03. 10:27:11

Hátha Fogas Feri erre nem is lakik, rákunk nekünk is van. :-))

Üdv!
Neno

godzikka 2013.07.03. 13:53:19

Szia Zsolt,

Lehet, hogy keveset horgásztál, de ahhoz képest sokat fogtál. Azt mondják, ki sokat markol, keveset fog. Még ha ez igaz is, nekem nem következik, hogy aki keveset markol, az sokat fog. Pedig veled ez történt :) Süllő, csuka, compó, pontyok...
Hétvégén már én is próbálkozom, péntek este, ha nem zavarlak, kinéznék a mólóra.

Üdv,
godzikka

Fishraptor 2013.07.03. 17:14:51

Szia mindenkinek!
Ferit én se láttam erre,,,de harcsa marcsa megjelent kettő is ,,,és a pontyok is visszatértek! :)

AtyafiPeca · http://atyafipeca.wordpress.com/ 2013.07.03. 19:13:17

Látom még Neked is sokat kell ahhoz tanulnod, hogy végre ne fogj semmit. :-O :-O

Willyfog67 2013.07.03. 21:46:20

@jójo: Szevasz jójo, gondolom múlt héten sokat pecáztál...:-( Ha azt számolom, hogy idén süllőim 33,3 %-át pellettel fogtam, akkor igenis jó süllőcsali a pellet:-)
A rákkal lehet melléfogtam, a cifráról nem is hallottam. Az lenne? De ha az is, mint a rákpestis hordozója, de abba bele nem pusztuló faj, a Balatonban talán minden különösebb probléma nélkül átveheti a kecskerák szerepét, ami ugyebár már régen teljesen kipusztult. Kíváncsi lennék valami szakértő véleményére.

Willyfog67 2013.07.03. 21:47:45

@nenono: Nem ismerek rád. Ennyire süllőtlen lenne a nyugati alvég? A rákkal meg nem viccelünk!

Willyfog67 2013.07.03. 21:50:24

@godzikka: pénteken gyere időben, aztán kinézünk a vízre. A móló szkeptikus, ámbár ma sötétedés előtt fogtam egy gömbölyű tükröst, de az elmúlt néhány alkalommal csak retúrok jöttek. Meg néha kárász, compó, karika, koncér...:-)

Willyfog67 2013.07.03. 21:52:56

@Fishraptor: harcsa marcsa, mekkora mellbőséggel? Pontyok? Helyre állt a rend? :-) Látom, a halatonra nem jöttök. Pedig keszeget fogunk sütni ipari kategória szinten.

Willyfog67 2013.07.03. 21:55:07

@AtyafiPeca: Pedig már tanították, hogy horgot ne kössek a zsinór végére, de mindig elfelejtem. Csak hogy idézzük a rég múltat, tervezek egy nádbotos, tárolóorsós nyílt vízi pecát, a la retro :-)

AtyafiPeca · http://atyafipeca.wordpress.com/ 2013.07.03. 22:38:08

Én is elkészültem a régi cájgommal és úgy volt, hogy ezen a héten Mária, de Mária helyett jött egy zöld szemű Dalma. :-)

jójo 2013.07.03. 22:58:53

@Willyfog67:
Szia Willy,
"Idő milliomos" vagyok, nem is tudom mire lógassak annyira nagy a "bőség jóság"...-(....leszoktam a horgászatról...-)
A szakértők ott a félszigeten "trónolnak"...Ki merne közülük előre mekegni, vagy cifrán táncolni?
A bele tőrt bicskavég, még mindig ott fityeg néhány fajon, és nem akar elrozsdásodni...A semmi sokszor több.De majd csak megszakérti valaki valahol:-(
Halibut-ből faragom majd a pergető csalikat...hátha...-(

Adrian Mole 2013.07.04. 14:36:01

Bár nem vagyok rák szakértő, de jelzőráknak tűnik nekem. Majd utánanézek, hogy a mintáimból került-e elő a Balatonból Astacidae.

Legnagyobb (nem balatoni) süllőmet a képen szereplő süllőhöz hasonló akadással, pióca csalival fogtam.

nenono 2013.07.04. 20:38:50

@Willyfog67: Szerinted mit jelent ha már én is a pontyokkal vigasztalódom. :/ A küszzabálókról nem akarok beszélni!

Üdv!

Willyfog67 2013.07.04. 20:44:44

@AtyafiPeca: Tengerpart az is, de ott tényleg kék a víz :-)

Willyfog67 2013.07.04. 20:48:15

@jójo: Most zavart be a szél az idei első kuttyogatásból. Egy kapásom volt, de viszonylag hamar lemaradt. A pontyok kiköltöztek az iszapra, süllő viszont akadt a kövön pecázóknak.
A halibutból faragott pergető csalira Atya is vevő lett volna...:-))))

Willyfog67 2013.07.04. 20:52:07

@Adrian Mole: Várjuk a pontos meghatározást. Ezek szerint korábban találtál rákot a balatoni vidrák ürülékében? Nesze neked szenzáció...:-((((

Willyfog67 2013.07.04. 20:53:29

@nenono: Végre a jó útra tértél. Az okos, ügyes, remekül küzdő pontyot éppúgy vissza tudod dobni, ahogy a süllőidet :-)

nenono 2013.07.04. 21:09:57

@Willyfog67: Neked már a 30km/h-ás szél is gondot okoz? Ma reggel felvert a mólóra a hullám és én Match bottal fogtam a potyeszokat. :-)

nad 2013.07.05. 00:06:38

@Willyfog67: Már nem emlékeztem fejből. Utánanéztem: csak alsóbbrendű rákok kerültek elő a balatoni mintáimból, tízlábú nem.

Adrian Mole 2013.07.05. 00:08:40

@nad: Na, ez persze én voltam :)

Willyfog67 2013.07.05. 22:47:48

@nenono: Az a helyzet, hogy a 30 km/órás szellő olyan hullámokat generál a déli parton, különösen, ha északról érkezik, hogy a kuttyogatás átalakul valami rossz fajta WC pumpálássá. Ezt többnyire kiröhögik a harcsák, tehát ha a csónakod s magad bírod is, értelme nem sok. Azonkívül a csónak suhan, mintha az áradó Dráván lennél, silurus legyen a talpán, ami utoléri a kukacaidat..._-))))

Willyfog67 2013.07.05. 22:50:09

@Adrian Mole: Gondútam... :-) Ámbár én könnyű helyzetben vagyok, mert látom a drótposta címed...-:)
Kissé megkönnyebűtem, már ami a szenzációt illeti...-:)

Kenyeres László 2013.07.07. 14:34:31

Van itt minden kérem szépen! Ponty, kárász, csuka, süllő, compó, rák...mi kell még? :-)
Én meg nem tudok lejutni a Dunámra, mert nyakig ér a sááááárrrrr. :-(
Dicsekvés képen megjegyzem: a nagy Duna ágon a cimborák fogtak szép tavi potykákat és pisztrángot! Nehogy már csak ott legyen szivárványos a hangulat. :-)

Fishraptor 2013.07.07. 19:38:46

Itt van kis szösszenet a mentoromról,,,nagyon ott van a pecában "öcsibá" ! :)
Idén is keseríti a halak mindennapjait! :)

Nem tudok linkelni,,,Zsolti, elküldöm a mail-re!

Willyfog67 2013.07.09. 21:59:45

@Fishraptor: Nekem sem sikerül, letiltja a rendszer.
Fogalmam sincs, miért.
Arra gondoltam, a kis szösszenetet télen kissé átírom, kérünk Öcsi bácsitól egy felvételt, és kiposztoljuk.

Üdv Öcsi bácsinak is!

Fishraptor 2013.07.10. 07:59:42

Biztos készséges lesz,,,van neki sok szép fogásról képe!

black sabbat 2013.07.13. 04:58:12

Olvastalak-tetszett!! Mi mást kívánhatnék:sok szerencsét a horgászatban!!!
Majd el felejtettem-JÓ FOGÁST!!

Willyfog67 2013.07.15. 22:52:10

@black sabbat: Megállj csak! Jössz te még az én utcámba! :-))))

black sabbat 2013.07.16. 09:44:55

Igen,remélem hamarosan! Sőt,már alig várom!!!